Internetproviders vergelijken op ware snelheid nog altijd lastig

Providers lichten hun klanten niet goed in over de verwachtte internetsnelheid

maandag 08 december 2014

Internetproviders lichten hun klanten namelijk niet goed in over de internetsnelheid die ze kunnen verwachten. 

KPN en Telfort voorlopers qua inlichten

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat XS4ALL, Tele2 en Online niet de juiste informatie geven over de internetsnelheid die klanten thuis kunnen verwachten. KPN en Telfort zijn de enige internetaanbieders die de snelheid in het contract vastleggen. Solcon en Stipte zeggen de klant tijdens het bestellen op de hoogte te brengen. 

Tele2 en XS4ALL beloven beterschap

Internetprovider Tele2 belooft beterschap en zegt dat het vanaf 2015 meer openheid gaat geven over de echte internetsnelheid. Ook XS4ALL zegt eraan te werken, maar deze internetaanbieder moet de nodige technische zaken aanpassen.  

Dsl-providers

De Consumentenbond deed vorig jaar ook onderzoek naar de gemelde internetsnelheid van internet via een vaste lijn, de zogehete dsl-verbindingen. Bij zulke internetverbindingen is het van een nog groter belang omdat de snelheid afneemt, naarmate de afstand van de centrale toeneemt. Deze internetproviders melden vaak alleen een maximaal behaalbare snelheid.