Nederlanders hebben in 2014 meer dan 13 miljard euro besteed online

Uit de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat er voor bijna 14 miljard euro online gekocht is

dinsdag 14 april 2015

Iets meer dan de helft van dat bedrag is door Nederlanders besteed aan het kopen van producten. Het grootste deel van die 13 miljard is besteed in de sinterklaas- en kerstperiode. In het laatste kwartaal van 2014 is er meer dan 4 miljard euro online gekocht. Hoewel er steeds meer online gekocht wordt, is het totaal aan aankopen slechts 5 procent van de Nederlandse aankopen. Er is wel een stijging van meer dan 8 procent van online bestedingen ten opzichte van het jaar daarvoor.

Diensten populairder dan producten

Als je kijkt naar de cijfers is er net iets meer qua euro’s besteed aan producten. Maar de totale productenaankopen online vertegenwoordigt maar 10 procent van alle productaankopen in Nederland. Bij diensten, zoals reizen of verzekeringen, bestaan de online aankopen uit tweederde van alle dienstaankopen.

Sinterklaas en kerst goed voor 30 procent van online aankopen

Vooral speelgoed doet het goed online met Sinterklaas en Kerst. Meer dan 50 procent van alle online gekochte speelgoed komt uit deze periode. Maar ook media en entertainment doen het goed in de laatste maanden van het jaar. Vooral boeken en games zorgen voor een piek in het online koopgedrag. Qua diensten zijn verzekeringen het belangrijkste in het vierde kwartaal. Dit komt door de afgesloten zorgverzekeringen.

Internationale aankopen groeit in 2014

In 2014 heeft een vijfde van de Nederlanders een internationale aankoop gedaan. 23 procent is besteed op Chinese sites en 18 procent op Duitse websites.