Recht op vergoeding na KPN storing

Heb je recht op compensatie na de landelijke storing?

maandag 05 september 2016

Recht op vergoeding KPN
Afgelopen zaterdag moesten klanten van de internetprovider KPN het 6 uur lang zonder internet doen. Vaste internet, bellen en andere diensten deden het niet. Erom frustrerend, want je betaalt er wel voor. Heb je dan recht op vergoeding?
 

Geen vergoeding als consument

 
Het is niet wettelijk vastgelegd dat je recht hebt op compensatie als je internetverbinding het niet doet. Maar daar komt binnenkort misschien verandering in.
 

Volgend jaar nieuwe regels

 
Het kabinet besloot 3 jaar geleden daar verandering in te brengen. Internetproviders en ook telecomaanbieders zouden ook hun klanten moeten compenseren. Vanaf 2017 gaat de wet die dit bepaalt in. KPN-klanten hebben daar nu natuurlijk niks aan. En ook al zou de wet nu al gelden, dan zouden ze nog niks krijgen. Compensatie krijg je pas wanneer je 12 uur geen internetverbinding hebt. Veel zal het ook niet zijn, je krijgt namelijk gewoon je abonnementskosten terug. Als je dan een dag geen internet hebt gehad, dan krijg je maar een 30e van je maandelijks bedrag terug. Ook mag de provider zelf weten hoe ze je gaan compenseren.
 

KPN kijkt naar vergoeding

 
Wettelijk gezien is KPN niet verplicht je wat te compenseren, maar ze hebben laten weten dat ze nog aan het overleggen zijn of, en dan hoeveel ze gaan compenseren. Kun je bewijzen dat je zaterdag geen internet had, dan is het aan te raden om KPN een brief te schrijven.
 

Ook ondernemer kan vergoeding vragen

 
Ondernemers hadden zaterdag ook veel last van de storing, omdat er dan ook niet gepind kon worden. En ook deed de telefoonverbinding het niet. Zo hebben ondernemers wel behoorlijk wat inkomsten misgelopen.